ریشه یابی نوروز در تاریخ
به احتمال بسیار تاریخ پیدایش این عید به زمان ایجاد و تشکیل اوّلین اجتماعات بشری در هزارههای 20 الی 30 قبل از میلاد میرسد. در برخی نوشتهها خبر داده میشود که پیدایش این عید مربوط به هزارهی سوم پیش از میلاد در بابلستان میباشد. براساس سالنامهی زرتشتی پیدایش این عید به 4000 سال پیش از این میرسد. آنچه که از این گفتهها بدست میآید، این است که ردّ آثار اولیهی این عید به زمانهای خیلی قدیم میرسد. براساس قیدیات برخی مؤلفین و مورخین رومی و یونانی، زرتشت در هزارهی ششم پیش از میلاد یعنی 8000 سال پیش میزیسته است. زرتشت این پیر فرزانهی حکیم و دوراندیش، بعدها در بین ترکان باستان به درجه و مقام نیم خدایی ارتقاء یافته و به شخصیت رئال افسانهای تبدیل شد. عید نوروز در زمان زرتشت نیز در ممالک و سرزمینهایی چون آذربایجان، ایران، آسیای میانه، افغانستان، پاکستان و برخی ممالک دیگر که دین زرتشت در آنها به طور وسیع و گسترده نشر یافته بود نیز در حد عالی و بسیار با شکوه برگزار میگردید. این عید سال نو از زمان زرتشت به بعد نیز به شکل وسیع انتشار یافته و ماهیت خویش، شکل اجرا و برگزاری آن به همان صورتی که بوده، خود را حفظ نموده است که این نیز ناشی از پیوند آن با اجداد و نیاکان باستانی ترکان میباشد.
نوروز عید ملی و باستانی بیانگر برابری طول شب و روز در نیمکرهی شمالی زمین است. این عید از بُعد مضمون و همه شمول بودن، نسبت به دیگر اعیاد ملی از برتری و ارجحیت به سزایی برخوردار است و تاج سر دیگر اعیاد ملی بوده و در رأس و قلهی اعیاد قرار دارد.
عید نوروز مشایعت کنندهی خوش یمن، فرحبخش و شادی بخشِ تاریخ پر فراز و نشیب چندین هزار سالهی ترکان باستان بوده و به همراه آنان و در رکاب تاریخ رشد و بقا و دوام یافته است و هیچگاه از آنان جدا نگشته است. نوروز، یار جدایی ناپذیر ترکان، تصدیق کننده و بیانگر شکوه و عظمت مبارزهی زندگی و بقای آنان میباشد. نوروز تمثیل کنندهی صافی، روشنی، خلوص و پاکی است. نوروز دنیای صفا و صلح، عشق به زندگی، حیات، کمال اخلاقیات و ثروت معنوی است. عید نوروز همچنین عید آتش و عید آفتاب سوزان، عید بیداری و زنده شدن دوبارهی طبیعت به شمار میرود. ما در این اثر سعی نمودهایم تا به ریشهیابی تاریخی این عید بزرگ و ملی بپردازیم و ریشهی آن را از اعماق تاریخ به در آوریم و کاشفین و پروردگان اصلی و حقیقی آن را باز شناسانیم، البته با اتکا بر اسناد، فاکتها و اقوال معتبر. تا آنجا که مقدور بوده سعی شده است اکثراً به اقوال و نوشتههای مورخین و محققین خارجی و پارسی تبار استناد شود، حداقل از اتکا و استناد به مؤلفین و مورخین ترک خودداری گردد تا اینکه از پیدایش هر گونه سوء تفاهمات جلوگیری کنیم. مسئلهی ریشهیابی نوروز در تاریخ و معرفی کاشفین و ابداع کنندگان آن از مبهمات و کسوفهای تاریخ میباشد.
فرهاد جوادی(عبداله اوغلو)
اورمیه
تیرماه 91
*دانلود کتاب *